1. čtení: Genesis 26,12-33
Text kázání: Filipským 4, 5: „Vaše mírnost ať je známa
všem lidem. Pán je blízko.“
1.
Pán Bůh potřebuje spoustu Izáků
Abraham,
Izák a Jákob – tři praotci. Abrahamovy příběhy jsou
bohaté, pestré a barvité. Stejně tak Jákobovy příběhy jsou
dobrodružné a pestré. Spousta příběhů a vyprávění. Na
Izáka jako by pisatelé trochu pozapomněli. Jeho příběh zabírá
pouhé dvě kapitoly a není v nich vlastně nic až tak vyjímečného a zvláštního. Jako by jeho
životní poslání spočívalo v tom, že se narodil, vyrostl,
oženil a měl dva syny. Celý život pobýval jen v zaslíbené
zemi, nikam necestoval (Egypt, Cháran).
A
přece tento tichý muž patří k třem největším
praotcům Izraele. Myslím, že to není náhoda, že to není jen tím,
že se „připletl“ mezi Abrahama a Jákoba.
V životě Božího lidu , církve je to tak, že jsou lidé,
které Bůh povolává, aby dělali odvážné a dobrodružné
věci a činy, vydávali se novými cestami, měly spletité a barvité
osudy. A jsou jiní, které Bůh povolává k tomu, aby byli klidní, aby
setrvali na svém místě bez velikého rozruchu a humbuku, aby žili
tiše a věrně předávali svědectví evangelia dalším
generacím. Ti první nejsou lepší nebo vzácnější než ti
druzí nebo naopak. Každý z nich má svůj úkol a poslání. Jde o
to, aby je věrně plnil.
Někdo
řekne: Já bych tak chtěl zažít něco velikého (např.
poté, co si přečte nějakou knížku o „hrdinovi
víry“). Ale Pán Bůh nepotřebuje jen „hrdiny“,
Abrahamy a Jákoby, ale spoustu Izáků, tichých a věrných.
2.
Vaše mírnost ať je známa všem lidem
Je to
veliký příběh praotce Izáka a když vyslovíme jméno Izák, vyvstane
nám před očima slovo: “Vaše mírnost ať je známa
všem lidem.” Že člověk dovede ustoupit jednou, to by
snad bylo možno pochopit. Moudrý to dělá proto, aby se ukázalo,
že je přece lepší, nežli ten druhý. Že člověk
dove-de ustoupit podruhé, to už není tak zcela
normální a samozřejmé. A že člověk zůstane mírný i
potřetí, to je velice divné a podivné.
Přitom
nešlo vůbec o maličkost. Studně byla zdroj života, ve
vyprahlé zemi o to naléhavější. Vykopat studnu dá vždycky
dřinu, kopat ji ve skále byla dvojnásobná dřina. Ale to
nejzvláštnější je Izákovo jednání na konci. Když vám
někdo ubližuje a pak za vámi přijde a říká: “Víš
co, budeme přátelé, omluv mne, odpust, co jsem udělal”, tak
proč ne? Ale je mnoho lidí, a s bolestí musíme říci že i mnoho
křesťanů, kteří si svůj hněv drží ve svém
srdci a nechtějí a nemají ochotu se smířit.
Znal
jsem dvě ženy, které se mezi sebou povadily.
A když pak jedna z nich a řekla té druhé: “Tak už se
na mne nezlob, moc mě mrzí, co jsem ti udělala”, řekla jí
ta druhá žena: “Táhni odtud, napřed mne pomluvíš a pak se
omlouváš.” Obě chodily do kostela, obě přicházely k
Večeři Páně. Není lehké být smířlivý, i když se druhý
omluví.
A
což teprve, když to vypadá, jak vypráví Bible. Izákovi nepřátelé
se vůbec neomlouvají. Napřed jej vyženou, zasypou studně, a
když si Izák vykope novou, zase m,u ji seberou. A zase si pak přijdou
jako by nic a tvrdí mu: “Vzpomeň si, my jsme ti vždy prokazovali
samé dobro, nikdy jsme se tě nijak nedotkli, nikdy ti nic
neudělali.” A ani neodpoví na Izákovu otázku: “Proč jste
přišli, vždyť jste mne nenáviděli, vyhnali jste
mne.”
V
člověku se vaří krev a má zlost a zase jenom zlost. Taková
nestydatost. Vyrazit s nimi dveře, zabouchnout jim před nosem a
říci: “Táhněte vy darebáci, vy sprosťáci.”
“Vaše mírnost ať je známa všem lidem. Pán je
blízko.”
3.
Mírnost v síle a jistotě víry
Toto
je odpověď na to, proč Izák dovedl být tak
mírný. Ne proto,
že by byl bačkora a ňouma. Nebo může být mírný
proto,
že je takový budižkničemu a nic jiného mu
nezbývá.
“Strčte si mne, kam chcete.” To není
žádná přednost
ani ctnost. Izák je však mírný, protože
ví, že Pán je blízko.
Spočívá na něm Boží požehnání.
Právě ve chvíli, kdy
ustoupí a kdy se zdá, že to zase prohrál,
slyší Boží hlas, který
mu žehná a zaslibuje mu zemi, tu zemi, z níž ustupuje a
ustupuje a
kterou nechce získávat násilím. Kdo
má Boha v zádech, kdo ví, kdo má jistotu:
za mnou stojí Bůh, ten má sílu ustoupit, tem
má sílu nevzplanou a
nevybuchnout, ten má sílu být mírný,
laskavý, ten má sílu odpustit.
Umět
ustoupit, to je věc vítězství, být mírný znamená být silný. Milan Frýdl kdysi nahrál čtení z Jobovy knihy s doprovodem
varhan Petra Ebena. Slova, která říká Bůh,
nebylo téměř slyšet jak byla tichá, tichounká a mírná. Když
ale četl slova, která říká satan, křičel, rozčiloval
se a burácel. Bylo to hluboká výpověď v tom, že
říkala: Proč by Bůh křičel? Ďábel musí řvát,
protože si je nejistý, protože nemá pevnou půdu pod nohama.
Ďábel se musí rozčilovat a vztekat, Bůh se nepotřebuje
vztekat.
Kdo
má Boha za sebou, kdo je zahrnut jeho žehnající rukou, ten si je jistý
v kramflecích, ten si je jistý, že
dědičně obdrží zemi. Ježíš řekl
v kázání na hoře: „Blahoslavení tiší, neboť oni
obdrží zemi za dědictví“ (Mt 5,5).
Z jistoty
plyne síla a mírnost. Z jistoty plyne moc ustoupit, odpustit, smířit
se. Nejistý nepodá ruku – jak by mohl, čeká přece zradu a
podraz. Jistý může podat ruku, může ustoupit,
může jít první, s rukou napřaženou ke
smíření.
Apoštol
Pavel, když psal o mírnosti, hovoří nejen o Bohu v zádech a o
jistotě, která z toho plyne. Hovoří také jedním dechem o
přicházejícím Pánu Ježíši. Pán je blízko, blizoučko,
přichází. Pán je blízko. Pán Ježíš přijde, je na cestě
k nám, je blízko. Jaká nádherná jistota.
Představte
si obležené město. Není co jíst a pít, dochází munice. Jaká hrozná
nejistota a nervozita, vše se propadá, budoucnost je černá. A ve
městě sedí malá skupinka lidí kolem vysílačky, ze které se
najednou ozve zpráva, že městu přichází na pomoc veliká armáda,
která je už jen několik kilometrů od města. Jaká nádherná
zpráva, Jaká jistota. Proč se vztekat, křičet, bát?
Hloučky
křesťanů na tomto světě, často obklopené nenávistí,
zlobou, vypovídaných z místa na místo. Jako Izák, vyháněný od
studnic. Ale mohou zůstat mírní. Vždyť Pán Ježíš je
blízko, Pán Ježíš přijde, jemu patří zem a on slíbil,
že tiší obdrží zemi za dědictví.
Jeden
francouzský spisovatel, snad Vercors, napsal slova:
„Když se díváme na dějiny, zdá se, že jen násilníci
dobývají zemi a že jim patří země. Ale není to pravda. Násilnící
padají do zatracení a bezejmenní, tiší, jdou dějinami jako jediná
síla. Oni dostávají zemi za dědictví.“
Kdo
si je jistý, může si dovolit být mírný. Kdo ví, že Pán je
blízko, nepotřebuje propadat nejistotě. Věřící děti
vědí: mohou nás vyhnat od jedné studny, najdeme druhou. A pak třetí a
čtvrtou. Věřící děti Boží vědí i o tom, že
jednou i jejich nepřátelé poznají, že Boží požehnání, které
neseme, je nadějí pro celou zemi.
Mnozí
křesťané se zdravívají starým pozdravem, vzatým
z bohoslužebné liturgie: „Sursum corda – vzhůru srdce.“ „Máme je u
Pána“ zní odpověď. A
ten, kdo má srdce u Pána, ten je jistý a proto mírný a připravený odpouštět.
Proto: Vzhůru srdce, vaše mírnost ať je známa všem lidem.
Pán je blízko.
Dnes
je poslední neděle církevního roku. Příští neděle je první
adventní neděle. A velké poselství adventu zní: Pán přichází. Je za
dveřmi. A proto ještě jednou: Vzhůru srdce, vaše
mírnost ať je známa všem lidem. Pán je blízko.