Na břehu Rudého moře
1. čtení: Ex. 14-15
2. čtení: Exodus 14,5-16.21-23.26-29.31
Jeden ze zastánců
liberální theologie, tj. lidí, kteří se pokoušejí mj. vysvětlit
zázraky v Bibli nějak „přirozeně“ šel
jednou přes náměstí, kde na lavičce seděl čerstvě
obrácený charismatik a jásal: „Sláva Pánu,
chvalte Pána, Pán je velký, náš Pán je Bůh zázraků a
divů.“
Liberál k němu
přijde a ptá se ho: „Člověče, prosím tě,
proč tady tak hulákáš:“ A charismatik
říká: „Bratře, raduj se se mnou!
Právě jsem tady četl, že Mojžíš vztáhl ruku nad
moře, moře se rozdělilo na dvě strany a Izraelci
prošli na druhou stranu. Není to nádherné. Tak mocný a velký je náš
Pán, haleluja.“
A tak se liberál dal do
vysvětlování dobového pozadí a vysvětlil milému charismatikovi,
že si to v žádném případě nesmí představovat tak,
jak se to někdy kreslí na zbožných obrázcích, jako úzký průchod
mezi dvěma stěnami vody vysokými několik metrů,
protože Rákosové moře bylo v té době vlastně
spíše velká louže, kde bylo tak nanejvýš dvacet centimetrů
vody. A že tedy nebyl problém, aby se Izraelci přebrodili na druhou
stranu. Charismatik poslouchá, pokyvuje hlavou,
trochu posmutní a přestane jásat. A liberál spokojeně odchází.
Neujde ale ani padesát
metrů, když za sebou slyší: „Sláva Pánu, chvalte Pána, Pán
je velký, náš Pán je Bůh zázraků a divů.“
Rozběhne se zpátky a říká: „Copak jsem ti to nevysvětlil,
jak to všechno bylo. Tak proč tu zase děláš takový
rozruch.“
A charismatik
na to odpoví: „Bratře, díky tobě jsem pochopil, že
náš Pán je ještě mnohem větší, než jsem si
myslel. Nejenom, že převedl Izraelce na druhou stranu moře,
sláva Pánu, je velký a mocný, ale ještě utopil faraóna i s jeho
vojskem ve dvaceti centimetrech vody.“
Když víme, že
to všechno dobře dopadlo, že Izraelci přešli
bezpečně na druhý břeh a farao a jeho vojsko bylo zničeno,
možná ani nevnímáme, jakou hrůzu museli Izraelci v té chvíli
prožívat. Vpředu moře, zcela nezdolatelná překážka,
vzadu dobře vycvičené a vyzbrojené vojsko s jasným rozkazem a
uprostřed Izrael, skupina otroků – bez výzbroje, bez výcviku, nezvyklá
bojovat, jen tvrdě pracovat a poslouchat rozkazy dozorců.
Dopředu to nejde,
dozadu také ne. Bojovat nemá cenu, protože je to předem prohrané. Je
to bezvýchodná situace. Neexistuje tu žádné řešení. Po
několika chvílích naděje a kratičkém okušení svobody a
přichází obrovská sklíčenost. Situace je bezvýchodná, na obou
stranách je smrt nebo znovu otroctví. To je konec. Je to naprosto bez
šance.
Možná namítnete,
že Izraelci přeci jenom mohli bojovat. Vždyť jich bylo
šest set tisíc a hnalo se na ně jenom šest set bojových
vozů – a ty měly tříčlennou posádku. Slovo
„tisíc“ ale znamená také „rod, rodina“ a tento
překlad je asi přesnější. A i kdyby šlo o velké rody
nebo rodiny, kdyby měl rod padesát lidí, bylo by to jen třicet tisíc
lidí proti výkvětu tehdejší armády.
1. Víra roste krok za
krokem
Izraelci vyšli
z egyptského otroctví. Byli vysvobozeni Božím činem. Obraz
otroctví v Egyptě je obrazem otroctví, kterým zotročuje
hřích. I z něho může být člověk vysvobozen
Božím vykupitelským činem – obětí Božího Syna,
Ježíše Krista.
Ale hřích se jen
tak nevzdá. Pronásledování Izraelců Egypťany ve snaze znovu si je
podmanit jako otroky, je výstižným obrazem toho, co hřích dělá.
Nevzdá se, vzepne se k útoku, zaútočí i na toho, kdo byl vysvobozen,
kdo vyšel z otroctví. Vyjití z Egypta je něco, jako
když člověk uvěří, obrátí se k Pánu
Ježíši Kristu. To se ďáblovi vůbec nelíbí a tak
útočí.Farao zaútočí téměř okamžitě. Protože
ví, že čím delší kus na cestě za svobodou děti Izraele
ujdou, čím blíže budou zaslíbené zemi, tím nesnadnější je
bude znovu zotročit.
Ale proč je
Izraelci tak bojí? Copak je Bůh právě nevyvedl? Izraelci nejsou
vůbec žádní hrdinové. Otroctví, jemuž byli po generace
poddáni, zanechalo hlubokou stopu i na
jejich duši. Byli otroky nejen svým společenským postavením, oni se
jako otroci také cítili a podle toho jednali. Jejich duše byly
ještě stále dušemi otroků, i když už vyšli
z otroctví do země svobody.
Vyjít na cestu
z Egypta je jenom první krok na dlouhé cestě. Izraelci vyšli,
ale myslíte, že se mohli přes noc změnit? Vykročili na
cestu svobody, ale člověk se nestává dokonalým Božím
dítětem rázem, přes noc. Izraelci se teprve začali seznamovat
s vírou. Copak ze sebe mohli za jedinou noc setřást celou minulost,
v níž tak dlouho žili?
Když
člověk uvěří, vykročí za Kristem, je to jako vyjití
z Egypta, z otroctví. Člověk může začít znovu,
protože mu Ježíš dává svobodu od hříchu, kterým byl svázán.
Ale není to kouzelný proutek, jehož mávnutím se rázem změní
všechny špatné vlastnosti a zlozvyky – najednou a bez práce.
Vyjitím cesta teprve začíná. Víra roste a rodí se krok za krokem, na
cestě zrání a duchovního růstu.
Zní z toho pro nás
výzva: Nejenom vyjít, ale jít dál, růst. Nezastavit se u první
překážky. A zní z toho také napomenutí všech, kdo už
nějaký kousek cesty ušli, aby byli velmi trpěliví vůči
těm, kdo z otroctví teprve právě vyšli. Nemohou být
dokonalí.
Německý evangelista
Anton Schulte vyprávěl o své návštěvě Ameriky
v době, když tam sílilo hnutí zvané Ježíšova revoluce.
Viděl chlapce a děvčata, kteří pili a kouřili a
nechovali se příliš způsobně a přitom mluvili o
Ježíši. Schulte byl otřesen a chtěl odjet pryč. Ale
Ježíš k němu promluvil a řekl mu: „Antone,
Antone, oni přece teprve uvěřili a ty bys z nich chtěl
mít přes noc dokonalé křesťany. Jen si vzpomeň, jak dlouho
trvalo tobě, než jsem tě otesal.“
2. Svoboda je (také)
břemeno
Zdálo se, jak to
všechno bude krásné. Svoboda je přece krásná. S touto
myšlenkou Izraelci z Egypta odcházeli. Teď mají před sebou
moře, za sebou faraóna s vojskem a najednou se na to všechno
dívají jinak. Začíná se jim zdát, že svoboda neznamená radost, ale jen
spoustu problémů.
Svoboda je vždycky
břemeno, otroctví je mnohem pohodlnější a snazší. Zní to
možná paradoxně, ale je to tak. Svoboda je mnohem
těžší než otroctví. Svoboda je radost, ale je to
břemeno. A ani svoboda Božích dětí není jenom radost, ale také
břemeno, zatímco zotročení hříchem je daleko lehčí a
jednodušší.
A v momentě,
kdy to Izraelcům dojde, oboří se na Mojžíše: „Cos nám
to udělal, že jsi nás vyvedl z Egypta?“ Po
počátečním nadšení a pocitu, že teď všechno bude
bez problémů, vychází najevo, že ani vyjití z otroctví nebylo
tak jasné a neproblematické. Vrší se problémy a potíže a lidé malomyslní
a zlobí se na Mojžíše.
Mnohdy je to
příběh lidí, kteří začali svoji cestu víry. Zpočátku
obrovské nadšení pro novou svobodu, pak se ale ukáže i
těžší strana svobody. Objeví se nějaký problém nebo celá hora
problémů a lidé si zoufají a říkají: „Proč jsem se jenom
vydal za Kristem?! Nebylo by mi lépe bez víry? Neměl bych méně
problémů? Teď se trápím takovou řadou věcí, o kterých bych
bez víry vůbec nevěděl.“
Takové chvíle a otázky
mohou přijít. Svoboda Božích dětí je veliká a krásná věc,
svým způsobem je to ale dřina a břemeno. Počítejme
s tím. Buďme na to připraveni
3. „Pobídni
Izraelce, ať táhnou dál.“
Na Izraelcích vidíme
ještě další znak začátečnického myšlení víry:
Izraelci tam úpí a čekají. Čekají na zázrak, který by
přišel někde z nebe.Mnozí z nás si to také tak
nějak představují: Pomodlím se a budu čekat, však to Pán
Bůh nějak zařídí. Děláme to s myšlenkou:
„Do všech těch problémů, které mám, jsem se dostal
kvůli své víře, kvůli Bohu; tak ať to teď Pán Bůh
nějak zařídí. Vždyť jsem v něho přece
uvěřil (dal), tak ať se o mne postará (má dáti).“
A tak se člověk modlí a úpí k Bohu a čeká.A v této
situaci zazní nesmírně zvláštní a pozoruhodné Hospodinovo slovo:
„Mojžíši, proč ke mně úpíš. Pobídni Izraelce,
ať táhnou dál.“ (Exodus 14,15
Před mnoha lety u
nás byla na návštěvě sestra z Holandska, která vyprávěla,
že žila celá léta v Harlemu a bydlela
blízko vykřičené čtvrti plné prostitutek. Leželo jí to na
srdci a tři roky se velice intenzívně modlila: „Pane Bože,
změň ty ženy, udělej zázrak.“ A pak jí při jedné
modlitbě projel myslí Boží hlas: „Už toho modlení nech!
Už skonči s tím úpěním! Vstaň a běž mezi
ně!“
Ten hlas ji
zaskočil: „Proč já? Ať Bůh udělá zázrak!“
Ale poslechla a šla.A Bůh udělal zázrak. Skrze ni a její
službu přivedl k záchraně řadu z těchto
žen.
Proč ke mně
úpíš. Pobídni Izraelce, ať táhnou dál. To slovo říká:
„Mojžíši (nebo také Michale, Petře, Petro, Evo), jak to,
že čekáš na zázrak a máš ruce složení do klína? Jak
to, že čekáš na zázrak a máš zavřená ústa? Tak už
se zvedni a běž.“Tak to s námi je. Tak rádi složíme ruce
do klína (to přece děláme, když je sepneme k modlitbě:
ukázat) a čekáme na zázrak z nebe. Boží děti úpí a
nad spoustou věcí: nad tím, jak mnoho lidí nevěří, nad tím, jak přibývá
rozvrácených manželství a rodin, nad tím, jak roste násilí a kriminalita.
Úpí a s rukama složeným do klína čekají na zázrak: Ať se
Bůh postará, aby se zaplnily kostely, ať se Bůh postará, aby
spolu manželé uměli žít.
Boží
děti úpí
a naříkají, bědují a sténají,
hořekují a kvílejí, lkají a
lamentují,
stýskají si a vzdychají, skučí a
fňukají, kňučí a
kvičí. Někdy z těch nářků až brní hlava a
myslím,
že z toho musí brnět hlava i našemu Pánu Bohu.
Bůh říká:
„Co ke mně vzdycháš a úpíš? Jdi přece!“ To
vůbec nepopírá smysl modlitby, jen rozbíjí pokus modlitbou zastřít
vlastní zbabělost, lenost a neochotu něco dělat.
Naříkáš, že ubývá věřících lidí? Přestaň
skučet a jdi! Jdi a volej, zvi, vydávej svědectví. Naříkáš
nad rozbitými manželstvími? Jdi, poraď, pomoz, zachraňuj!Hory
problémů. Jak přes ně jít? A přesně tady dochází k
zázraku. Lidé jdou a moře se rozestupuje a oni procházejí valem vod.
Tam v Harlemu se stal zázrak, protože jedna žena
přestala úpět a šla. A desítky ženy našly
Ježíše a spásu v něm. Lidé bědují, že nevidí
zázraky. Čekají s rukama složenýma (sepnutýma) v klín.
Bůh koná zázraky tam, kde v odvaze víry vyjdeme proti valu
problémů, protože nás posílá: „Přestaň úpět a
jdi přece!“
V písni, kterou
budeme za chvilku zpívat (píseň 201), se říká: „Když Mojžíš
s lidem ztrápeným pryč z Egypta se bral, hned farao jim
v patách byl a vpředu mořský val. By cestou suchou
přešel lid, Bůh moře rozdělil. A ten Bůh,
jenž za Mojžíše byl, se podnes nezměnil.
Dodnes platí: „A ten Bůh, jenž za Mojžíše byl, se podnes nezměnil“. Mojžíš od něho slyšel: „Jdi.“ Ježíšovi učedníci slyšeli: „Jděte! Posílám vás. Jsem s vámi. Jen prosím vás jděte!“ To slovo dnes říká Bůh osobně i každému z nás: „Přestaň úpět a jdi.“