1. čtení: Exodus 5,1-9.20-23; 6,6-9; 10,21-29
Text Kázání:
Exodus
5,17:
Jste
lenoši líní, proto říkáte: Pojďme obětovat Hospodinu. Hned
jděte dělat.
Exodus
6,9:
Mojžíš
to tak Izraelcům vyhlásil, ale ti nebyli pro malomyslnost a tvrdou
otročinu s to Mojžíšovi naslouchat.
Exodus
9,35:
Srdce
faraónovo se zatvrdilo a Izraelce nepropustil, jak Hospodin skrze
Mojžíše předpověděl.
Nebyli s to naslouchat
Mezi
mnoha lidmi panuje představa, že se lidé od Boha odvracejí, když
se mají dobře, zatímco když se mají zle, vracejí se k Bohu. Jak
často mi už někdo vypravoval o někom, kdo pohrdal Bohem, a
když ležel na smrtelné posteli nebo uprostřed těžké
nemoci, ozývalo se z jeho úst: „Ach, Bože, Bože.“ A
říkal to jako důkaz skutečnosti, že člověk se
v neštěstí přimkne k Bohu. Mnozí lidé mají dokonce
pocit, že špatné časy přinesou probuzení a obnovu
duchovního života.
A
přece není toto tvrzení tak zcela pravdivé a jasné. Člověk na
smrtelné posteli nemusí oním: „Bože, Bože“, vůbec
vyjadřovat svůj návrat k Bohu, mohou to být slova stejného
druhu, jako když bere nadarmo Boží jméno. A ani těžké doby
nepřinesly vždy probuzení. Mnozí čekali, že po první
světové válce přijde v Evropě čas duchovního
probuzení. A stejně tak po druhé světové válce. Ale ani po první ani
po druhé nepřišlo veliké duchovní probuzení, ačkoli utrpení obou
válek bylo hrozné.
Evropa
se nedočkala duchovní obnovy, a tak mnozí začali říkat, že
Evropa je spálená země. Mnozí lidé prošli utrpením a vůbec je to
nevedlo k Bohu, k přimknutí k Pánu Ježíši,
nýbrž od Boha, k veliké zatvrzelosti. Není proto správné říkat:
„Však kdyby začali strádat a trpět, přimkli by se
k Bohu a jeho slovu.“
Právě
na příběhu jednání Mojžíše s faraónem si to
můžeme velmi dobře ozřejmit. Na dvě věci bych rád
ukázal:
1.
Mojžíš Izraelcům zvěstoval poselství
o Božím vysvobození, ale ti nebyli pro malomyslnost a tvrdou otročinu
s to Mojžíšovi naslouchat. Kraličtí říkají: „Neslyšeli
Mojžíše pro úzkost ducha a službu přetěžkou.“
Trápení
člověka zmalomyslňuje tak, že často už ani
vůbec není schopen slyšet radostnou novinu o Boží pomoci.
Stejně tak jeho uši zacpává dřina, práce, do níž propadl.
Člověk se v takové chvíli stává téměř tažným zvířetem
místo člověkem se svou důstojností.
Pracoval
jsem jednou o prázdninách s člověkem, který už rok nevěděl,
co je to neděle. Pořád jen pracoval a dřel a dřel. Celá
jeho mysl byla zahlcena tou dřinou, kterou dělal. Už nebyl ani
schopen mluvit o něčem jiném než o práci. Byl tak zotročen,
že svět ducha byl pryč. Je to hrozné, když lidé pro samou
práci již nejsou schopni slyšel Boží hlas, který zní ze slov
Bible, ze slov bližních, z bohoslužeb.
Ale
stejně zlé je, když se srdce člověka zmocní malomyslnost
tak, že není sto slyšet poselství o Boží lásce. Malomyslnost,
sevření ducha z nemoci, z toho, že některé dítě
je postiženo nějakým trápením. Jistě jste se setkali
s lidmi, kteří byli tak malomyslní, že nebyli schopni
slyšet Boží hlas právě kvůli svému trápení.
Mojžíš
už ty lidi nepřesvědčuje. Celý jeho zápas je obrácen
k tomu, aby byli vysvobozeni, aby byli zbaveni i malomyslnosti i té
otrocké dřiny. Křesťanské je nejenom utěšovat, ale
usilovat o odstranění toho, co lidem brání, aby mohli přijmout
zvěst o tom, že Bůh je má rád a chce je vysvobodit.
Zavazování
ran, dobré slovo, úsilí o odstranění nespravedlnosti, zápas
o mír ve světě, to vše patří k předpokladům
opravdové zvěsti evangelia. Není možné jen pozvat k Božímu
slovu, je zapotřebí nabídnout pomoc, aby ten, kdo trpí, mohl vyjít
z malomyslnosti a otročiny. Kolikrát jsme však jako
křesťané nedovedli nabídnout nejen pomoc, ale ani laskavé slovo o
Bohu a jediné, co jsme schopni lidem dát, je složenka na zaplacení saláru.
Jak
mnohá vdova či vdovec nejsou pro malomyslnost schopni slyšet
Boží hlas. Jak mnozí tělesně postižení, invalidní lidé
neslyší Kristův hlas pro malomyslnost, do níž upadli. Utrpení
neotevírá automaticky cestu k Bohu.
2.
Mnohokrát
čteme, že když přišla rána, bolest, trápení,
„faraónovo srdce se zatvrdilo“. Prorok Izajáš jednou napsal
(Izajáš 1,5): „Jak to, že čím více jste biti, tím víc se
odvracíte?“
Co
bídy přišlo na faraóna a jeho lid. Co utrpení všichni
zakoušeli: smrad řeky, žáby, štípající komáři, mouchy,
mor dobytka, vředy, krupobití, kobylky a hrozná tma. Co to bylo utrpení
– a přece nic z toho nehne faraónovým srdcem. Jedna rána za
druhou dopadá a srdce je tvrdší a tvrdší. Ano, přicházejí
chvíle, kdy si ten muž uvědomuje: „Zhřešil jsem ,
udělal jsem chybu.“ A je ochoten dokonce i něco udělat:
dovolit Izraeli obětovat, propustit na poušť muže, ale
nikoli děti. Propustit lidi, ale ne stáda. Ale dát svobodu otrokům,
to v žádném případě ne.
Tolik
ran, tolik utrpení. Zdálo by se, že člověk už
konečně dostane rozum, když všechna jeho pýcha hoří
jako cár papíru. Ale žádný rozum nepřijde.
Jak
často se stalo, že člověk procházel utrpením a v té
chvíli začal volat k Bohu. Znal jsem jednu ženu, měla
před těžkou operací. Říkala: „Pane faráři,
jestli mne Bůh vrátí domů a nezemřu, každou neděli
budu ve shromáždění a spolu s ostatními budu chválit Boha za
uzdravení.“ Těžká operace dopadla dobře, vrátila se
domů. Těšil jsem se, že ji budu vídat ve
shromáždění, jak svatosvatě slibovala. Ale kdepak,
nepřišla. Říkala: „ Kdy si mám pospat, když ne
v neděli ráno? Mně se nechce vstávat.“ Když jsem se
jí ptal: „A co Váš slib?, říkala: „Ale prosím Vás!
Když je člověku zle, tak říká ledacos.“
Jeden
muž mi říkal: „Jednou jsem málem přišel o život
v Africe. Ze všech stran se střílelo. Říkal jsem si, že
jestli vyváznu, měl bych začít věřit.“ Vyvázl. A je o
něm možné říci, že hledá cestu k víře.
Někdo
jiný řekne: „Člověče, to jsem ale měl slabou
chvilku. Žena mi málem umírala a já jsem se dušoval, že jestli
to přežije, budu chodit do kostela. Já už se dal málem na
modlení, ale byla to chyba.“
Přišel
za mnou jeden muž, jehož manželství se hroutilo: „Prosím
Vás, pomozte mně. Já nechci ztratit ženu.“ Byl jsem u nich,
hovořil s nimi, modlil se. Ten muž mi říkal: „Nechám
pokřtít děti, budu platit salár.“ Manželství se
zachránilo. Nejen, že nenechal pokřtít děti a neplatil salár,
ale za nějakou dobu sděloval, že chce vystoupit z církve.
Nepomohlo
ani utrpení. Vše se jim zhroutilo a přece se jejich srdce ani
nepohnulo. Ne, není možné čekat na chvíli, až bude zle. Ani ve
svém životě nesmíme čekat na takovou chvíli – až
budeme staří, nemocní, neschopní, že pak začneme Bohu
sloužit, že pak k němu budeme mít blíž.
Žalmista
(Žalm 99,5) napsal slova, která apoštol několikrát opakoval
v listu Židům (3,7-8): „Jestli dnes uslyšíte
Boží hlas, nezatvrzujte svá srdce.“ Vždyť Bůh mluví
k lidem nejrůznějším způsobem. A někdy mluví i
prostřednictvím bolesti a utrpení. Mluví ovšem i ve chvílích radosti
a štěstí. Jeho slovo v Ježíši zní do našeho
srdce. Zní nám všem. Nezatvrďte svá srdce, když ho
uslyšíte. Možná právě dnes a skrze svou bolest. Možná právě
dnes skrze svou radost. Možná právě dnes skrze druhého
člověka, skrze slovo Bible, kterou otvíráte. Možná skrze
modlitbu. Všude k vám hovoří Bůh.