Éfa se svévolí – míra bezbožnosti ?
1. čtení : II. Tim 3,1-5:
Věz, že v posledních dnech nastanou zlé časy. Lidé budou sobečtí, chamtiví, chvástaví, domýšliví, budou se rouhat, nebudou poslouchat rodiče, budou nevděční, bezbožní, bez lásky, nesmiřitelní, pomlouvační, nevázaní, hrubí, lhostejní k dobrému, zrádní, bezhlaví, nadutí, budou mít raději rozkoš než Boha, budou se tvářit jako zbožní, ale svým jednáním to budou popírat. Takových lidí se straň.
Kral.:
„ Toto pak
věz, že v posledních dnech nastanou časové
nebezpeční.
Nebo nastanou lidé sami sebe milující,
peníze milující, chlubní,
pyšní, zlolejci, rodičů neposlušní,
nevděční, bezbožní. Nelítostiví, smluv nezdrženliví,
utrhači, nestředmí, plaší,
kterýmž nic dobrého milo není,
Zrádci, přívažčiví, nadutí,
rozkoší milovníci více nežli milovníci Boha, majíce způsob
pobožnosti, ale moci její zapírajíce. A od takových se odvracuj."
V jedné televizní reklamě - před nějakou dobou - běžela asi tato scéna : Mladý muž (popíraje zákony zemské
přitažlivost ) běží po stěně vysoké budovy (pro
znalce Spidermanna – jako pavoučí muž),
pak jede velkou rychlostí autem, tak, že ostatní řidiči, aby se
vyhnuli srážce, musí prudce zabrzdit, scéna je provázená smyky a
skřípěním brzd a do toho podmanivým mužným hlasem zní
přibližně tento text :
„Toto je muž, který dělá věci po svém ! Chodí jak chce, řídí jak chce, platí jak chce!“Pointou snad byla propagace placení pomocí telefonického příkazu bance.
Při této reklamě jsem si
uvědomila, jak silně naše doba podporuje s v é v o l i. Jistě, že jedním
z prostředků reklamy je nadsázka. Ale v této reklamě
je vlastně kolize na silnici způsobena, protože někdo si
jezdí jak chce, přičemž dělání věcí po svém je tou
nejvyšší hodnotou! Ne nemyslete si že, dnes budeme v kázání
probírat reklamu. Ale přesto připomenu ještě 2 proslavené
reklamy na „fidorku“
– „když musíš, tak musíš“ – ve které
aktéři museli mít fidorku a tak jeden
z nich rozbil výlohu ( aby nemusel čekat až do rána ) a malá
holčička si svou fidorku musela ukradnout
– velké slečně v „super- autě“.
V dřívější době byl
téměř jakýkoli projev vlastní vůle, když ne rovnou
trestným, tak minimálně vysoce podezřelým, činem. Je tedy
pochopitelné, že se radost z toho, že můžeme
jednat podle své vlastní vůle, projevuje na každém kroku. Ale
v žádné z těchto reklam nejde o svobodné jednání podle
vlastní vůle nýbrž o svévoli, - jednání, které někoho
poškozuje. A tak aktér v jednom případě, když
něco nemůže mít hned legálním způsobem, tak to ukradne;
v druhém případě jede sice po svém, ale na úkor ostatních,
kteří jsou tak hloupí, že
nejezdí po svém, ale respektují pravidla silničního provozu. A nyní
již pryč od reklamy.
Svévole se v současnosti nebývale rozšiřuje.
V obchodě si podnikatelé nakupují věci pro osobní spotřebu,
ale nechají si na ně klidně napsat paragon, jako by to bylo pro
firmu. Řidiči na silnicích nedodržují pravidla silničního
provozu, vedoucí řekne svému podřízenému, že cestovní výkaz
vyplní tak a tak, ne podle skutečnosti, ale aby dostali, co
nejvyšší diety, maminka
řekne své pětileté dceři, bylo to tak a tak, ale babičce to
povíme jinak. A každý jedná, aby mu
to co nejvíc vyhovovalo. Svévole se hojně dovolává rozumu. Zdá se být
rozumné udělat věci tak, jak to vyhovuje mně. Proč bych
měl sám sobě škodit? Jsou tu sice nějaké řády a
pravidla, ale proč se jimi řídit, když mě omezují?
Proč být věrný manželovi nebo manželce, když se mi
líbí jiný nebo jiná ? Proč mám jednat čestně, když budu
vypadat jako hlupák?
V Písmu se
dozvíme jak se na svévoli dívá Pán
Bůh. Zachariáš popisuje vidění. Vidí éfu a v ní svévoli. Éfa
znamenala dutou míru – určitý objem, uvádí se
Tím však celé vidění nekončí.
Další dvě ženy s křídly vyzvedli éfu
se svévolí mezi zemi a nebe. Víme, že podle Písma zemi obývá
člověk spolu s ostatním stvořením, nebe je místo kde
přebývá Bůh. Mezi nebe a zemi Písmo umisťuje vládu toho zlého :
V epištole Efezským 6.12, čteme.
„ Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti
mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským
duchům zla.“ Mezi tyto nadzemské - protibožské
síly je vyvýšena také svévole. Vyvýšené místo patří
k vládnutí, k panování.
Ženy
nesou svévoli do země Šineár ( Babylónie ),
kde jí bude vystavěn dům = chrám. Tam bude postavena na
vyvýšeném místě. V zemi,
která představuje vzpouru proti Bohu už na počátku dějin, se
najdou lidé, kteří budou poslouchat svévoli. Svévole jen počká,
až bude její dům vystavěn ! V éfěbyla
svévole uzavřena. V určité míře bezbožnosti
ještě nemohla panovat. Ale tak to nezůstává.
Svévole vyvolává
další svévolné jednání a
její míra roste až k panování. Bůh
a svévole nemohou být blízko sebe. V zemi,
která slouží Bohu, není pro svévoli místo. Tam, kde vládne
Bůh, nemůže vládnout svévole.
A my bychom si mohli říci: Kolem nás je plno
svévole, protože žijeme v zemi která je převážně
ateistická. Ale my jsme křesťané, nás se nějaké svévolné jednání
netýká. A možná, že skutečně ve velkých zásadních
věcech si svévolně nepočínáme. Nemůžeme si však
myslet, že máme nějakou automatickou imunitu vůči takovému
jednání.
Když se 20x stane, že nás někdo
předjede přes plnou čáru, zůstaneme pevní, a nezkusíme to
po 21. sami taky tak ? Když lidé v práci ustavičně
pomlouvají své kolegy, vytrváme v tom, že se k tomu
nepřipojíme ? Naši známí si stěžují, nadávají,
vydržíme při tom nereptat ? Možná jste už také slyšeli větu
: „V tom jistém sboru je kazatel, který mi nevyhovuje a proto tam
nechodím.“ jako zdůvodnění, proč dotyčný nechodí do
žádného sboru. Nebo : „Tam se hrají písničky, které mi
nevyhovují, nelíbí se mi.“ Nebo: „ Chodí tam člověk,
který mi nevyhovuje, nechci být v jeho přítomnosti.“ A nebo
také jinak : „Je potřeba, aby se věci ve sboru dělali tak
a tak. A když se moje jasné vidění věcí ve sboru nerespektuje,
tak co bych tam hledal!“ Nejsou to všechno věty prosycené
svévolí? Přitom možná ten, kdo je říká vůbec nechce být ve
vzpouře vůči Pánu Bohu. Jen si neuvědomuje, že
právě postavil svůj názor na věc ( pochopitelně silně
podepřený rozumovými argumenty ) nad Boží vůli. Nad Boží
slovo. Ale Bible nikde neříká, že máme nárok na obecenství
Božího lidu dle našich představ. Ani v Písmu nenajdeme,
že bychom měli odejít ze sborového shromáždění, když
nám nevyhovuje osoba kazatele, bratr nebo sestra ..apod. Zato najdeme
v Písmu zcela jasné slovo o tom, že Pánu Bohu na společných
shromážděních jeho lidu záleží. V Ep.
Židům v kap 10. verši 25. čteme:
„ Nezanedbávejte společná
shromáždění, jak to někteří mají ve zvyku, ale napomínejte
se tím více, čím více vidíte, že se blíží den
Kristův.“ Jestliže je Boží vůlí, aby křesťané
měli obecenství, v lásce rostli v Kristovo tělo a my své
důvody, proč to nečiníme, stavíme nad Boží slovo, pak je to
bezbožnost, svévole.
Jistěže nikdo z nás nechce napomáhat
k budování domu a vyvýšeného místa odkud by mohla vládnout svévole.
Mohlo by se nám přesto stát, že neplánovaně, jaksi
z nepozornosti, z nedostatku bdělosti – budeme tomuto
budování nápomocni. Neměli bychom se nechat ukonejšit tím,
že přece žijeme v době
míru, k čemu tedy nějaká přehnaná bdělost a
ostražitost, nějaké přehnané zkoumání našeho života. Jenomže
křesťané nejsou ve stavu míru v žádné době. Díky
oběti Pána Ježíše Krista, žijeme v klidné i v
bouřlivé době ve stavu smíření s Bohem. Díky Kristově
krvi, která byla za nás prolita a očišťuje nás od každého
hříchu. Ale také stejně dobře víme, že „Ďábel,
jako lev řvoucí obchází okolo nás, hledaje, koho by sežral.“ (
1. list Petr.5,8) A tento boj trvá,
pokud jsme na zemi.
Díky Pánu Bohu nejsme na něj sami. Pán
Ježíš Kristus nás učí jak máme bojovat. A On sám je
příkladem jednání v poddanosti Boží vůli.
V Janově evangeliu kap.8. ve 29. verši čteme: „ Ten,
který mě poslal je se mnou; nenechal mě samotného, neboť stále
činím, co se líbí jemu“. A v Jan 6,38 : Neboť jsem
sestoupil z nebe, ne abych činil vůli svou, ale, vůli toho,
který mě poslal,“ …
V modlitbě Páně hned na začátku
říkáme … „Buď vůle tvá jako v nebi, tak i na
zemi“ A toužíme potom, aby se
okolo nás více prosazovala Boží vůle. V našich rodinách, na
našich pracovištích, mezi našimi věřícími i
nevěřícími přáteli, v našem městě, v
naší zemi. Ale možná trochu stranou zůstává Boží vůle,
která bude mít naprostou přednost před všemi našimi náhledy
a názory, Boží vůle, které se ta naše podřídí, tak jako se
Pán Ježíš ve všem podřizoval Bohu.
Kéž v našich životech nemá
žádné místo svévole. Kéž umíme rázně nad svévolí
přibouchnout těžké olověné víko a neumožníme ji žádnou vládu
v našich životech, kéž v našich životech
platí : „ Ten, který mě poslal je se mnou; nenechal mě
samotného, neboť stále činím, co se líbí jemu“
AMEN